Khamis, 28 Januari 2010

Sedih la pulak...

Pagi ini aku mendapat satu berita yang aku rasa agak menyedihkan.....x sangka la pulak, baru tadi aku bergelak ketawa riang ria di kantin sambil menikmati masakan cik nan yang ala-ala hangit sedap, kak ju plak menelefonku sambil memaklumkan berita yang paling hangat di pasaran SMK Ulu Kinta....

Truuuttttt....truuuuttttttttttttt (Bunyi nset comelku....)

Aku : Weiiii...ni hao maaa......
Kak Ju : Haloooo........nak dengar berita hangat x????
Aku : Pedia??????(nada kurang sabar...)
Kak Ju : Ko nak tau x, si xxxxx kene tukar la.....1 hb mula..maksudnye arini ari last dia kat sini la....
Aku : eh...dia mintak tukar ke?????
Kak ju : Dia pon baru tau la....
Aku : Siannye dia......(tibe2 aku rase sedih...(serius sedih nih..))
Kak Ju : Oklah....nanti kite cite lagi...

Sedih pulak aku rase skang nih....namun ianya biasa bagi penjawat awam seperti aku..kene bersedia untuk bertukar dan ditukarkan...
nampaknye, tahun ni aku akan kehilangan seorang rakan sekerja yang menjadi rakan bergaduh...rakan mengusik.....mmmm......aku tgh sedih nih....

Rabu, 27 Januari 2010

Cubit-Cubit Hembus...Mari Membaca Yaasin...

Para Pengawas dan juga Pn. Sharida sedang menjalankan pemeriksaan beg pelajar-pelajar yang datang lewat

Pelajar perempuan yang uzur...kene menyalin petikan dari buku teks

Membaca yaasin di pentas perhimpunan
Hari ini mencatat sejarah dalam pelaksanaan program Cubit-cubit Hembus kerana ini merupakan kali pertama dendaan berupa membaca yaasin dikenakan kepada pelajar-pelajar yang lewat..alhamdulillah, dengan bantuan che zan serta ustaz khair, aktiviti pada kali ini berjalan dengan baik tanpa sebarang masalah...para pengaws serta Pn. sharida juga membantu dalam menjalankan pemeriksaan pada beg pelajar-pelajar yang lewat ini...
mudah2an....program seperti ini mampu mengurangkan lagi bilangan pelajar lewat ke sekolah...
p/s : esok nak cube buat aktiviti yang lain pula...mencuci tandas dan bilik air surau....insyaallah...

Marilah Kita Merentas Benua!!!!

Pakcik rumah sebelah siap bawak argus dia tayang kat kami....tanpa melengahkan masa lagi terus tangkap gambar..thanks to kak ira sbb tolong snap!!!hehehe

Aku dan kak ira.....sebelum bergegas ke lokasi checkpoint 5...nun jauh di pinggir hutan!!!

Ustat Subki bertugas mengedarkan gelang getah kepada peserta sambil diperhatikan oleh Cikgu Ibrahim dengan gaya gedik2 santai....

Iklan Baju Rumah Kuning dan juga pakej menjelir lidah oleh kak ju....hahaah


Pn. Sharida bergaya dan beraya sakan dengan kasut crocsnye.......


Pada hari sabtu yang lepas telah berlangsung acara merentas desa peringkat sekolah...
syok juga sbb pada masa itu lah, guru-guru mula menunjukkan semangat rumah sukan yang sangat tinggi...pantang terusik maka bermulalah perang2 ala2 manja berlaku antara kami...
tapi suasana itu memang sangat menyeronokkan sebab pada masa itulah kemesraan terjalin antara guru-guru dengan gaya dan style yang berbeza.....nasib baik masing2 x bawak senapang air...
acara pada hari tersebut dapat dijalankan dengan jayanya....alhamdulillah..dan aku dan rakan2 selamat pulang ke rumah tepat pukul 11.30 pg.....yang menjadi tragedi pada hari tersebut ialah pegawai pemantau dari jpn datang untuk membuat pemantauan ke sekolah...yang tinggal hanyalah 4 orang guru sa...ha...ja....!!!
Kira nasib x berapa baik unutk sekolah pada hari itu...
xpe...kite tinggalkan cerita itu untuk hari ini...cincau!!!!



Selasa, 26 Januari 2010

AADK buat operasi...!!!!

Hari ni agak sibuk sikit untuk menguruskan program PPDa....PPD Kinta Utara datang untuk membuat urine test pada pelajar-pelajar SMK Ulu Kinta...
Mula2 memang agak kelam kabut sebab pihak sekolah hanya menyediakan 26 orang sahaja sebagai sasaran...tapi last minute guru disiplin menambah pelajar sehingga 100 orang...
Aku memang tak berkenan langsung dengan arahan pihak PPD Kinta Utara yang mahukan penglibatan kaunselor dalam program ni...
bukan bermaksud aku lepas tangan, tapi aku tak mahu salah anggap berlaku di kalangan pelajar2 terhadap guru-guru kaunseling di sekolah ini..
jenuh juga menyakinkan pelajar bahawa bukan kaunselor yang memberi nama pada AADK ni...
alhamdulillah, program berjalan lancar....urine test pun telah dilakukan..cume ape yang menyedihkan ada juga pelajar yang didapati positif ganja dalam ujian ini....apepun kite akan membantu pelajar ini sedaya mungkin....

Cubit-cubit Hembus..............

Kali ni aku nak share berkaitan program Cubit-Cubit Hembus, khusus untuk pelajar yang lewat ke sekolah....
mulai minggu ni, sekolah telah mula menguatkuasakan waktu masuk ke sekolah...tepat 7.20pg.....sebelum ni pun memang le loceng berbunyi tepat 7.20 pagi tetapi pelajar dikira lewat apabila sampai di pintu pagar lima minit selepas itu....

semalam mencatat rekod dunia apabila hampir seratus pelajar ditahan sebab lewat...syok betul la sbb pendapatan SANGAT LUMAYAN pada hari itu...heheh

Kus semangat le sebab masing2 tak nak ambil bahagian untuk uruskan bab pelajar lewat tuh tapi aku tak kisah...yang penting aku kene buat sesuatu untuk hari tersebut..peranan aku bertukar dari seorang kaunselor yang baik hati kepada seorang guru disiplin yang PENUH BERTIMBANG RASA...hahahah....
pelajar-pelajar tak menyangka yang aku akan mengarahkan pengawas2 membuat pemeriksaan penuh...dari pakaian sampailah apa yang ada dalam beg...
alhamdulillah, pelajar-pelajar memberikan kerjasama yang sangat baik dan aku juga merasionalkan tindakan aku berbuat demikian...well, bukankah semua guru adalah guru disiplin????Hasil dari pemeriksaan yang dijalankan, barang-barang yang terlarang dibawa ke sekolah ialah :
1. Rokok (15 batang)
2. Lighter (1 batang)
3. Lip balm
4. Cream rambut
5. Celak
6. Cermin muka / cermin pecah pun ade
7. Liquid paper (banyakkkkkk!!!!!!!!!!!!!0
8. Gunting
9. Barang tajam
10. Gambar x senonoh.....(pengawas yang bawak nih..!!!!)
.....bla...bla....aku rasa sekolah boleh buat garaje sale dengan barang-barang tadi...

Ape pun, tanggungjawab aku dan semua guru untuk memastikan agar budaya datang lambat ke sekolah tidak terus menjadi budaya. aku mengharapkan agar semua pihak termasuk guru-guru (dan jugak PKHEM) turun sama2 untuk memastikan program yang dijalankan berjalan dengan lancar..

ada cadangan dari Pn. Latifah (Guru Kanan Bahasa).....denda baca yaasin di tapak perhimpunan untuk pelajar-pelajar yang datang lewat....hmmmmm....good idea....!!!!
Tengoklah, aku cube besok...!!!!

Rabu, 20 Januari 2010

Salah Cikgu ke?????

nani mula meragam ke sekolah semenjak hari isnin yang lalu...18 Jan 2010...
Bila sampai di tapak perhimpunan, selepas aku cium dahi dia....nani mula menangis teresak2...

18 Jan 2010
Nani : Ibu......xnak masuk kelas....
Aku : Nape sayang....???
Nani : Kakak rindu ibu....kakak taknak sekolah....(sambil menangis kesedihan...)
Aku : Jgnlah macam ni...kakak masuk kelas...nanti rehat, ibu datang....
Nani : Ibu...kakak xnak pegi sekolah..
Aku : Ok....jom kite masuk kereta balik...cerita dgn ibu....

Nani tetap menangis dan aku terpaksa mencutikan nani hari tu...

19 Jan 2010

9.30 pg
Nani : Ibu...kakak sakit mata...
Aku : Ok, kite pergi klinik lepas ni ye...
Nani : Ok...

Di klinik

Dr : Puan, anak puan x sakit mata...xde tanda2 sakit mata, cuma mungkin alahan saja...
Aku : Ok, so dia boleh pegi sekolah la ye...
Dr : Saya bekalkan ubat bla...bla...

1.05 ptg

Nani : Ibu...kakak xnak pegi sekolah..kakak rindu ibu.......
aku dah mula terasa ada sesuatu yang tak kena pada nani...lantas aku meminta bantuan suamiku untuk memujuknya yang sudah menangis teresak2....

Suamiku : Kakak...kawan2 tak seronok ke????
Nani : Kawan2 ok......best semuanya..cume cikgu je yang tak best...
Suamiku : Nape dgn cikgu kakak...???
Nani : Cikgu sains ketuk kepala kakak.......dan bla..bla....

Suamiku mengorek cerita dari nani...kini fahamlah aku mengapa nani enggan ke sekolah....nani merasa tidak selamat bila berada di sekolah...

suamiku mengambil langkah drastik membawa nani berjumpa dengan guru besar dan penyelia petang....akhirnya perkara tersebut telah selesai dan guru meminta maaf dengan nani dan sebenarnya ada ramai lagi pelajar yang telah diketuk kepala...bagiku itu sesuatu yang melampau dan tak patut dilakukan oleh seorang guru kepada anak2 yang baru mengenal alam persekolahan....

setuju atau tidak...terpulang....tetapi aku sebagai guru dan juga ibubapa mengharapkan yang terbaik dari guru2 di sekolah anak2 kita juga...

Khamis, 14 Januari 2010

Nani dan Ida Bersekolah Semula...


Hari pertama nani kat kelas.....
Kali pertama menghantar anak ke sekolah....perasaan sbagai seorang ibu...seronok tgk anak2 dah membesar, dah masuk skolah pun..
macam cepat sangat masa berlalu....ingat lagi masa menyambut kelahiran nani... tak sedar nani dah membesar jadi anak dara.....
gambar ni di ambil waktu nani masuk kelas 1 Cemerlang kat SK Tanjong Rambutan....
percaya atau tidak, dua hari lepas tu nani mintak tukar ke SK Pasukan Polis Hutan...ape2 ntah...
apepun, nani dah selamat bertukar sekolah ke SK PPH...Harap2 dia selesa kat sana...

Haleeda pulak dah mula bersekolah kat SK PPH...masuk prasekolah...ingat lagi dialog haleeda...
Ida : Ibu...nanti adik dapat prasekolah kat SK Pasukan Polis Hutan...(dgn nada gembira riang ria...)
Aku : Yela...seronok skolah kat situ...
Ida : tapi adik risau la....kene pakai baju polis ke...kan nama dia skolah polis...
Aku : (Ketawa dalam hati....)

Itulah anak2 aku.....harap2 mereka dapat jadi insan yang berguna pada masa dpn....