Rabu, 20 Januari 2010

Salah Cikgu ke?????

nani mula meragam ke sekolah semenjak hari isnin yang lalu...18 Jan 2010...
Bila sampai di tapak perhimpunan, selepas aku cium dahi dia....nani mula menangis teresak2...

18 Jan 2010
Nani : Ibu......xnak masuk kelas....
Aku : Nape sayang....???
Nani : Kakak rindu ibu....kakak taknak sekolah....(sambil menangis kesedihan...)
Aku : Jgnlah macam ni...kakak masuk kelas...nanti rehat, ibu datang....
Nani : Ibu...kakak xnak pegi sekolah..
Aku : Ok....jom kite masuk kereta balik...cerita dgn ibu....

Nani tetap menangis dan aku terpaksa mencutikan nani hari tu...

19 Jan 2010

9.30 pg
Nani : Ibu...kakak sakit mata...
Aku : Ok, kite pergi klinik lepas ni ye...
Nani : Ok...

Di klinik

Dr : Puan, anak puan x sakit mata...xde tanda2 sakit mata, cuma mungkin alahan saja...
Aku : Ok, so dia boleh pegi sekolah la ye...
Dr : Saya bekalkan ubat bla...bla...

1.05 ptg

Nani : Ibu...kakak xnak pegi sekolah..kakak rindu ibu.......
aku dah mula terasa ada sesuatu yang tak kena pada nani...lantas aku meminta bantuan suamiku untuk memujuknya yang sudah menangis teresak2....

Suamiku : Kakak...kawan2 tak seronok ke????
Nani : Kawan2 ok......best semuanya..cume cikgu je yang tak best...
Suamiku : Nape dgn cikgu kakak...???
Nani : Cikgu sains ketuk kepala kakak.......dan bla..bla....

Suamiku mengorek cerita dari nani...kini fahamlah aku mengapa nani enggan ke sekolah....nani merasa tidak selamat bila berada di sekolah...

suamiku mengambil langkah drastik membawa nani berjumpa dengan guru besar dan penyelia petang....akhirnya perkara tersebut telah selesai dan guru meminta maaf dengan nani dan sebenarnya ada ramai lagi pelajar yang telah diketuk kepala...bagiku itu sesuatu yang melampau dan tak patut dilakukan oleh seorang guru kepada anak2 yang baru mengenal alam persekolahan....

setuju atau tidak...terpulang....tetapi aku sebagai guru dan juga ibubapa mengharapkan yang terbaik dari guru2 di sekolah anak2 kita juga...

0 ulasan: