Jumaat, 21 Ogos 2009

Majlis Perpisahan En. Jaafar a.k.a Abg Jeff

Arini merupakan last day sbelom cuti pertengahn penggal...yooo...sok cuti..
smalam x smpat nak tulis sbb sibuk nak mgexplore cara nak menggunakan craft kit yang aku baru cekau dari JJ berharga RM300...mahal siot...tp aku x kira, aku nak jugak...
Pagi tadi suasana agak mendung ala-ala winter sonata dan berlaku adegan drama swasta di hadapan dataran kejat SMK xxxx.....

Aku xlh tahan betul kalo ade adegan yang melibatkan ayer mata...mesti kalah punye.
paling tak tahan waktu Cikgu Jaafar a.k.a Abg Jeff buat ucapn perpisahan....berjejeran air mata, tambah lagi waktu bagi amant kat f6....aku dah banjir tahap kritkal waktu tu. ditambah pulak dengan lagu-lagu yang ala sendu dan senduk....menyentuh jiwa dan raga...xboleh blah rasenye. dah xdelah orang nak panggil aku Opah Ude, satu2nye manusia yang berani memanggil aku Opah Ude ialah Cikgu Jakpor...waaa....dah xde orang lagi nak panggil aku macam tu..

Walaupun aku jadik penyelaras program, tp yang banyak main peranan ialah cikgu nuar, kalo dia xde, sure suasana x jadi sayu macam pg tadi....
aku memang surrender kalo bab2 yang berkaitan dengan air mata ni...2x5 dgn kak pisah dan kak ju...hahah, kalo la ade orang nak upah kami nangis...hubungi kami di talian 012345678...heheh

Selasa, 18 Ogos 2009

Dapat Tugas Baru....

Entri kali ni nak cite pasal tugas yang br aku dpat isnin yang lalu....kebetulan kak pisoh mintak bahan untuk membina minit mesyuarat...aku pun terus online kat meja kak shida, sbelah dgn kak jue....nasib baik kak jue xde, kalo idak sure bergegar tahap nak runtuh bilik guru nihh...
ha, balik ke topik entry, kat kepala yang dah weng ni, ada banyak perancangan nak buat sempena persaraan bos nanti...serupe macam wedding planner la pulak..haha..lepas dapat tugas dari penympan mohor besar raja2 ulu kinta a.k.a Cik Li, aku membuat langkah proaktif menyervey segala mak nenek berkaitan dengan majlis persaraan pengetua...
adalah beberapa idea yang menarik hati untuk diketengahkan...sure gempak gile mase tu..

Idea I
Buat pelamin untuk bos bersanding dengan isteri tersayang dia....
Mesti ada orang kata 'Dah buang tebiat ape orang tua nih....'
tapi, tu baru idea kasar.....tgk la nanti...jgn sampai pelamin anganku musnah pulak.... :D

Idea II
Konsep melayu + zaman pendekar
Naik tandu diiringi dengan budak2 silat dengan tombak..
tapi larat ke budak2 nak angkat nih....

Idea III
Buat biasa2 jer...tapi mesti bos terasa punye....aku tak sampai hati pulak

Idea IV
Aku akn mintak seberapa banyak idea dari kengkawan yang cukup terkenal dengan kehandalan mereka.....mencipta suasana dan moment yang akan diingati bos sampai bile2....

Idea V
Aku rase nak sewa je keta kude, atau keta lembu nak bawak bos masa nak send off...huhu...mantap. jgn sampai lembu atau kude terberak kat jalan udehle....

Ada banyak nak kene mule ni...dari step membentuk jawatankuasa sampailah habis...yg pasti aku akan membentuk jawatankuasa dari kengkawan yang mudah untuk aku berbincang...sure kak jue akan in charge bhgian jamuan VIP.....tetap dan berpencen...hehehhe
Ina pulak dah sukarela nak bahagian door gift, siap mintak letak nama kak pisoh......hahahah....cdgn door gift, bg kek comel kat VIP...ha, boleh dipertimbangkan....kalo ada usu ni mesti lagi happening...waaaaa...rindunye kat dia.....!!!!!
Cikgu nasir, aku nak bagi bahgian hiasan dewan dan pokok2...mesti cantik gile babas ari tu. mc pulak aku nak bagi nuar...pakar dalam bidang2 yg mcm ni...x sume org leh jadik mc untuk majlis perpisahan. kalo aku jdk, cnfirm akan jd majlis riang ria pulak.

bajet????
aku x berani komen....aku menggunakan kuasa mandat yang diberikan oleh Cik Li...'xpe zaleha, buat dulu...bajet fikir kendian....' ada ke cam2...heheh
ape pun berlaku, azam aku nak buat majlis untuk bos dengan penuh cemerlang, gemilang dan terbilang....

Cara Yang Betul Makan Buah-Buahan...


CARA YANG SALAH

Kebanyakan daripada kita makan buah sebagai pemanis mulut atau ‘dessert’ selepas makan menu utama seperti nasi atau roti. Tekstur buah yang lembut menjadikannya senang dihadamkan berbanding nasi, daging, roti dan makanan lain yang biasa dijadikan hidangan utama. Buah terhadam akan tersekat dan akan terfermentasi sementara menunggu makanan berat dihadamkan. Fermentasi ialah proses pemecahan molekul berat karbohidrat kepada molekul ringkas oleh bakteria. Proses fermentasi akan menghasilkan asid dan gas dalam perut. Apabila buah terfermentasi bercampur dengan keseluruhan makanan dan jus-jus pencernaan, keseluruhan makanan akan rosak. Gas pula akan menyebabkan kembung perut.

CARA YANG BETUL

Makan buah apabila perut kosong atau sebelum mengambil hidangan utama. Cara ini sebenarnya adalah amalan RASULULLAH S.A.W. Apabila anda mengamalkan pemakanan buah yang betul, sistem penghadaman anda akan dinyahtoksin seterusnya memberikan bekalan tenaga yang mencukupi untuk proses penurunan berat badan dan aktiviti yang lain.

Sebaik-baiknya anda makanlah keseluruhan buah kerana ia akan membantu proses penghadaman, mengelakkan sembelit dan menyumbangkan vitamin dan mineral kepada badan anda. Buat jus buah sendiri kerana jus di pasaran sudah diproses dengan haba dan bahan kimia. Haba mungkin merosakkan nutrien dalam buah dan bahan kimia mungkin akan memudaratkan kesihatan anda.

Padanle aku slalu makan buah lepas makan....perut aku tak turun2 pun, boncit lagi ade le....

mulai kini dan saat ini, aku akan makan buah2an dulu...gile2 babas punye banyak, baru makan nasik...hehehehe....

Amalan Rohani Mengelakkan H1N1...

Berbagai panduan telah diberikan untuk mengelakkan selsema babi antaranya; selalu basuh tangan, pakai penutup mulut dan hidung, jangan pergi tempat ramai orang berkumpul, jaga jarak (dua meter) dgn org sakit (selsema, batuk, bersin), minum air kelapa muda dll...

Sebenarnya amalan keruhanian dalam Islam adalah perisai yang cukup kuat untuk mengelakkan wabak tersebut.

Wuduk lima kali sehari lebih dari sekadar basuh tangan. Dalam wuduk, kita diajar basuh tangan hingga kesiku, muka, kepala, telinga dan kaki hingga buku lali...

Solat dan zikir menguatkan hati dan jiwa... Bila hati dan jiwa kuat, maka tubuh akan kuat...

Sedekah mengelakkan mala petaka selain menyuburkan harta dan diri...

Solat jamaah (Jumaat dan lima waktu) tidak akan menyebabkan virus itu merebak walaupun kita berkumpul serta duduk berdiri dalam keadaan amat rapat (tidak sah solat jamaah jika sof tidak rapat)...

Baca al-Quran kerana itulah doa ("jampi mentera") yang paling hebat! Bukankah al-Quran itu kalimah2 Allah? Apakah ada kalimah lebih baik dari al-Quran?

Disamping semua itu... amalkan madu asli. Nabi s.a.w bersabda maksudnya "Sesiapa menjilat madu tiap pagi maka ia selamat dari racun dan sihir..."

Selamat beramal!

Salam hormat
Http://www.drbadrulamin.blogspot.com

Isnin, 17 Ogos 2009

Semangat Merdeka.................





Tanggal 31hb Ogos 2009, genaplah 52 tahun kita merdeka....
Semalam barisan guru-guru SMK Ulu Kinta bersama-sama pelajar2 berarak sempena program sambutan kemerdekaan tahun ni....
Sambutan setiap tahun berbeza dan kali ini, perarakan dibuat dengan kain sepanduk sekali.....cume kali ni cikgu2 xdpt jalur gemilang...maklumlah, perbelanjaan berhemah skang ni...jdk bajet untuk jalur gemilang xde.
So far, walaupun program nampak gah namun realitinya, sejauhmana kesedaran rakyat terutamanya dari kalangan pelajar sekolah menghargai kemerdekaan dan keamanan negara..
Melihat kepada situasi yang berlaku skrang ini, sekiranya kita sendiri dan kerajaan tidak membuat sesuatu..akan runtuhlah akhlak dan kemajuan yang dibina selama ini....aku takut sekiranya perkara ini berlaku...

Sabtu, 15 Ogos 2009

Hasil Kerja Karni....




Tiba2 lak Karni menjadi topik entri aku kali ni....
Sdg aku sdg gigih mendelete segala gambar yang ada pd henpon kesyanganku, tibe2 aku terpandang pada imej yang cukup menarik hati.
Ari rabu yang lepas, aku terjumpe proposal Karni yang aku rasa sgt menarik dan kagum..
Karni, pelajar orang asli Tingkatan 5 Melur...walaupun agak aww.. yang melampau tetapi ada sesuatu yang boleh diketengahkan..
Kebanyakan pelajar orang asli kurang maju dalam pelajaran dan agak ketinggalan berbanding yang lain. namun, bile melihat hasil kerja karni aku rasa sebenarnye pelajar orang asli mempunyai potensi yang tersendiri yang boleh diketengahkan..
walaupun banyak kesalahan ejaan dalam proposal Karni, namun aku tabik pada Karni yang mampu berfikiran jauh....aku harap Karni berjaya menjadi pereka fesyen yang berjaya...

Jumaat, 14 Ogos 2009

Aku Tak Mau Menjadi Seperti Itu......

‘Tak mampu sara ibu bapa’

Oleh Ziauddin Sharuddin
(Sharuddinbhnew@bharian.com.my )

SEREMBAN: Seorang pensyarah universiti yang disaman ibu bapanya kerana tidak memberi nafkah kepada mereka memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah, di sini semalam gajinya tidak cukup untuk menampung perbelanjaan bulanan keluarganya. Raja Suzana Kassim, 39, berkata gaji kasar RM4,400 sebulan tidak mencukupi untuk menampung semua perbelanjaan dan terpaksa ditampung pendapatan suaminya, Zulazli Hashim, 43. Dia turut memberitahu mahkamah mengenai beberapa pinjaman bank, termasuk pinjaman peribadi yang diambilnya, selain gaji diterimanya dibelanjakan untuk makanan, pakaian dan keperluan lain serta membayar insurans pendidikan anak.
Raja Suzana berkata demikian dalam perbicaraan untuk membuat taksiran mengenai kemampuannya membayar nafkah sepanjang hayat kepada ibu dan bapanya. Tahun lalu, Raja Suzana dan suami bersetuju memenuhi tuntutan ibu bapanya, terutama berkaitan nafkah sepanjang hayat dan membenarkan ibu bapanya mendiami rumah di Kampung Jiboi Baru yang sudah dijual kepada orang lain, tetapi disewakan semula dengan sewa dibayar Raja Suzana. Pada April 2007, Raja Suzana dan Zulazli sebagai defendan pertama dan kedua menghadapi tuntutan daripada pesara, Kassim Othman, 72, dan isterinya, Fatimah Salleh, 64, kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya.
Dalam pernyataan tuntutan itu, Kassim menyatakan beliau dianugerahkan sebidang tanah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan, pada Ogos 1971 serta mendirikan sebuah rumah dan membesarkan lapan anak, termasuk defendan pertama. Pada 1993 Raja Suzana serta Zulazli mendirikan rumah tangga dan pada 2002, Kassim memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu. Bagaimanapun, defendan memungkiri janji dan mengabaikan kebajikan plaintif. Pernyataan tuntutan turut menyatakan defendan pertama melakukan kekasaran terhadap plaintif kedua menyebabkan dia cedera. Raja Suzana juga didakwa gagal, abai atau cuai untuk memenuhi janji selepas tanah itu dipindah milik dan gagal melaksanakan tanggungjawab menafkahi plaintif iaitu nafkah furu'.
Hakim kemudian menetapkan 24 Februari depan untuk membuat taksiran yang sama terhadap suaminya.

Sumber:http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Thursday/Nasional/20090121234005/Article/index_html

Apa yang akan anda lakukan kalau anda jumpa anak kepada warga emas ini a.k.a Raja Suzana???

a) Hentam dia cukup2

b) Sekeh kepala dia

c) Gadai rumah dia

d) Pencalonan untuk Anugerah Idola Anak Derhaka / Tak Mengenang Budi ....dan seangkatan dengannya..

e) Semua di atas

Aku rasa nak debik2 je minah ni dgn suami dia.....satu kisah yang menjadi pengajaran kepada semua...

ScRapBook Ku.............






Skang ni aku dah ade hobi baru...buat scrapbook...wui, aku jadi gile sampai nak buat bende lain pun malas...heheh... Bapak kepada anakku a.k.a suami tersayangku dah pandang semacam sambil mengalunkan kata2 sindiran manja padaku...weheheh

Situasi Malam Tadi....11.45 mlm


"Aii...takkan x siap2 lagi keje kat skolah sampai nak bawak ke rumah....???" Aku senyum menawan je la masa tu.....hehehe....

"Ibu...x siap lagi ke scrapbook ibu tu.....(sambil menenyeh-nenyeh matanye )"
Haleeda pulak tiba2 je kat sbelah aku..tergezut tahap terkejut tul...

Sian pulak kat si kecik ni, at last terpakse le stop.... Malam tadi aku tido bermimpikan scrapbookku....heheh

weng betul la.............

Khamis, 13 Ogos 2009

Pagi Jumaat....


Hari ini aku memulakan tugas di sekolah dengan menuju ke kantin...heheh aku rasa mcam dah bertahun x gi kantin pepagi bute ni..kat situ adalah kak ju, kak pisoh, kak ira...ina...ramai gak...hahah, seronok gile babeng rasanye.. Cite pasal smalam antara Orang 1 dan orang 2 (smalam punye cite) menjadi topik hangat kami..wui..mcm biasa, kalo gosip memang syok..sedar x sedar, tibe2 bacaan yaasin dah nak mula...
Tibe2 harjit muncul kat kantin,

"Zaleha, kereta u lampu x tutup la....." "Ye ke????"
Lantas aku pun terus bergegas ke keretaku...nasib baik lampu aku terbukak.....kalo idak mesti aku terlepas baca yaasin dan terus mengumpat orang...:P....alhamdullillah................

Bengkek gile...

macam2 aku rasa bile g keje arini...dari pagi sampai ke petang ade je yang menyakitkan hati dan pandangan mata...

Situasi I - Di kantin sekolah...aku sebagai pemerhati
8.30 pg

Orang 1: Kak XXX, ni resit yang dah dibuat pembelian, saya nak bagi kat akak sbb nak claim....
Orang 2 : Eh, kan dah bagi tau masa meeting yang kene isi borang kalo nak wat klaim...mane leh bagi resit cam2 je....
orang 1 : La, susah le cam2, xkan le asyik nak isi borang je kalo nak wat klaim...kalo sepuluh kali pembelian, sepuluh kali le isi borang ...payah betul le...
Orang 2 : Kene la ikut sistem, mane leh main bagi resit je..
Orang 1 : Hei...teruk betul le...#%&8@3......
Orang 1 terus pegi ke Cik Nan membuat pembayaran sambil bising tanda tak setuju dengan sistem klaim PIBG sekolah....
Orang 2 tidak menghabiskan makanan sambil membasuh tangan dan terus keluar dari kantin untuk menahan kesabaran yang semakin hilang...
Pemerhati iaitu aku mengalami rasa sakit hati yang teramat sangat melihat sikap dan tingkahlaku Orang 1 yang sangat kurang ajar pada Orang 2...aku bengkek gile masa tu....

Situasi II - Kat Bilik kaunseling (Pengurusan & Pentadbiran)
1.30 ptg

Orang 3 : Hai Ude....
Aku : Hai..
Orang 3 : Eh, mane ye borang pengesahan menjalankan sesi???
Aku : Ada dalam laci kat tepi tu, semua dah ade...cube tgk dan bukak
Orang 3 : Eh, mane de...x macam borang ni pun...
Aku : Cube tgk betul2, kan kat tepi tu ada label..tgk je la...
Orang 3 : I rasa dah habis la....nampak gaya xdpt le I wat sesi ari ni..
Aku : Kalo dah abis borang tu, cube la u buat note sikit bagi kat ckgu dia...
Orang 3 : xpe la...
Aku : Ok, I think u patut baca dulu fail meja ni, nanti u faham proses kerja kat SMK xxx ni...senang skit kalo u nak gune borang2 yang ada...(sambil menghulur fail meja)
Orang 3 : Ni ke???(sambil mennjuk pada fail meja yang ada...) macam nak baca tesis je...susah le macam ni....
Aku : (aku dah mula bengang... sambil menekan henpon nak contact D...)
orang 3 : (Muke x siap...dan terus keluar meninggalkan beg nye...)
tiba2 aku teringat yang VJ mc harini....macamana aku nak kunci bilik, takkan aku nak kunci beg dia dalam bilik aku yang cantik ni....
aku terpaksa cari minah tu kat merata2 tapi aku x jumpe dia...cepatnye minah tu lesap...
dah dekat 20 minit aku cari dan x jumpe, aku mengambil keputusan drastik menyingkirkan begnye dari bilikku ini.........bile aku angkat beg dia..mak aiii...bau yang xdpt digambarkan dengan jiwa raga dan perasaan, yang pastinye aku xnak hidu bau tu lagi.....
beg dia aku tumpangkan kat meja xxxxx....pandai2 la dia cari....
bengkek betul la dgn dia hari ni....

Rabu, 12 Ogos 2009

Hahaha...lawak......!!!

Teka-teki...teka tekuk..... Cube jawab...wahahah...aku cedok dari blog mana ntah.....

1. Lubang ape yang rasanye hangat, nikmat dan nyaman ?
2. Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak ?
3. Saya ade 3 kepala, 4 tangan dan 5 kaki. Siapakah saya ?
4. Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati' ?
5. Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila ?
6. Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson ?
7. Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya ?
8. Ape persamaan kain jemuran ngan telefon ?
9. Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang ?
10. Jilat-jilat bila dah basah baru cucuk
11. Banyak-banyak bas, bas apa yang pandai ?
12. Apa perbezaan lampu stadium ngan lampu bilik ?
13. Ahmad bin Abu, kambing bin apa ?
14. Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung ?
15. Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu yang paling tinggi ?
16. Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan
17. Scorpion kaler apa ?
18. Ada sorang imam, tengah sembahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan dia. Pastu dia jilat kaki dia. BATAL TAK AIR SEMBAHYANG IMAM TU ?

Jawapan

1. LUBANGun pagi2, tarik selimut pas tu tido balik
2. Pintu yang ade tulis 'TARIK'
3. Pembohong
4. Usus
5. Sebab lelaki ni kan 'buaya'
6. Dua-dua tak kenal korang :D
7. Tahi hidung
8. Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat
9. Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa. Gile ape...
10. Masukkan benang dalam jarum
11. Bas sekolah. The only bas pegi sekolah
12. Lampu stadium kalau ada 'game' dia pasang, tapi kalau lampu bilik ada 'game' dia padam
13. Kambing BINatang
14. Seluar dalam ler... hahaha
15. Kuih lepat liat sebab kapal terbang sampai langit je, tapi kuih lepat sampai lelangit
16. Lilin masa sambut EPI BESDAY
17. Kala jengking lah...
18. Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri


Selasa, 11 Ogos 2009

Mampukah Aku Jadi Rakyat Yang Baik????

Skang ni aku sedang menonton filem Hati Malaya...kebetulan buat program BTN dengan student form4, tumpang sekaki lyn filem nih...persepsi pertama...mesti bosan gile thp lembap cite ni, tambah2 lagi filem Shuhaimi Baba...tapi bile dah tgk...tiba2 berbagai2 perasaan timbul..smangat cintakan negara dah semakin membuak2....hahahahaha.......
bile difikirkan balik, apa yang aku dah lakukan untuk negara selama ni jika dibandingkan dengan perjuangan yang dilakukan oleh pejuang kemerdekaan..betapa mereka menghabiskan tenaga dan berjuang ke arah kemerdekaan hingga ke akhir hayat..

Kemerdekaan tak semudah yang disangkakan..mengekalkan keamanan juga tidak semudah dalam mendapatkan kemerdekaan....aku berharap agar kemerdekaan akan sentiasa berkekalan.
apa yang aku harapkan agar remaja-remaja, pelajar-pelajar sekolah menghargai apa yang diperolehi sekarang ini. kalau tuada pengorbanan mereka, maka kita tidak berada dalam keadaan yang seperti ini...

Anak Anugerah Ilahi........



Bile sebut pasal topik ni mesti macam-macam pendapat ada pada semua orang, maklumkah, topik ini sangat subjektif walaupun ada 2 jenis jantina je di dunia ni...ada orang ckap yang anak lelaki lebih senang jaga, stengah orang pulak ckp anak pompuan lebih senang nak jaga...
Pada aku yang hanya ada 3 orang anak pompuan, hanya boleh mengeluarkan pendapat tentang anak-anak pompuan jer.. Waktu doktor bagitau yang aku mengandungkan baby girl pada waktu kehamilan ke3 yang lalu, perasaan hampa memang ada terselit sedikit memandangkan peluang aku mengandung adalah amat terhad...tetapi, aku bersyukur sebab tuhan dah beri rezeki yang cukup bermakna pada aku....3 orang cahaya mata puteri yang comel dan manja....terlalu sayang sehingga aku x tau apa akan jadi pada aku kalau sesuatu berlaku pada mereka...buah hati ibu, pengarang jantung ibu...
Berbalik pada topik tadi, tak semua orang bertuah dapat memiliki anak...walaupun hanya anak pompuan sahaja, itu sudah memadai. persekitaran yang semakin mencabar memberi tekanan yang lebih kepada ibubapa sekarang dalam mendidik anak-anak agar dapat menjadi insan yang berguna dunia dan akhirat.
Sebagai seorang kaunselor yang banyak berhadapan dengan kes-kes remaja diluar jangkauan kita semasa melalui zaman remaja dahulu, sedikit sebanyak memberi kesedaran kepadaku untuk berusaha membimbing permata hati, anak-anak agar tidak terpengaruh dengan budaya songsang yang sentiasa membelenggu masykt kita skang ni...kes remaja mengandung, dicabul, seks luar nikah, minat rempit dan sebagainya menjadikan aku semakin berhati-hati dalam mengasuh dan membimbing anak-anak...
Kadang-kadang terkilan betul dengan sikap ibubapa yang tidak memberi perhatian yang secukupnya kepada anak-anak. Ruang dan peluang anak-anak membesar di depan mata tidak digunakan dengan sepenuhnya dan semaksima yang mungkin. Kebanyakan ibubapa sering menyalahkan pihak sekolah sekiranya ada di antara anak-anak mereka yang terlibat dengan masalah disiplin di sekolah, terfikir...adakah semudah ini menjadi ibubapa...adakah ini contoh ibubapa yang terbaik???? Situasi seperti ini memberi kesedaran kepada ku bagaimana pentingnya aku menghabiskan masa yang berkualiti dengan anak2 tersayang...walaupun hanya lima minit sahaja...tetapi aku amat menghargai peluang yang ada sementara kita diberi kesempatan...

Isnin, 10 Ogos 2009

PrOjEk TeRbEnGkAlAi.................



hahahah......aku memandang objek yang ada di tepi mejaku dengan perasaan yang bercampur baur.....malas...tapi kesian kat bende tuh sbb x siap2 lagi dari sejak aku berbadan dua lagi sampai aku dah slim balik(:D)....masih lum setel lagi bende alah ni....
memang mule2 aku xcited tahap x ingat bile memulakan projek yang ala2 giga ni...tapi bile aku xde geng, nampak gayanye projek jadi gajah putih je lar....aku perlu buat sesuatu!!!! bulan pose yang bakal menjelma ni mgkin masa yang terbaik untuk aku sambung balik projek yang ala-ala suam2 kaki ni...daripada semangat yang berkobar2 kini hanya tinggal berkibar2 je la dari jauh...
insyaallah, bulan pose ni bermulanye sambungan projek yang terbengkalaitadi..akan aku gunakan ruang sepenuhnya untuk mencipta penanda buku yang cantik, menarik, tertarik dan cantik..(dah xde perkataan yang sesuai...) bile pulak si Dee ni nak abih kursus....kalo dia ada, semangat waja tu datang berlumbe2.....oklah....nak amik iham dulu.........cau cin cau!!!!!!!!!!

Pagi Yang Ceria....


Hari ini Nani dan Haleeda bangun pagi mengalahkan ibu dan ayahnye...misi hari ini ialah mereka akan membuat lawatan sambil belajar ke Cameron Highlands..Memandangkan wabak selsema...babi dah semakin mengganas, keputusan membenarkan nani dan ida mengikut lawatan prasekolah merupakan keputusan yang paling berat diambil oleh kami..namun, pengalaman yang akan dikutip tak sama kalau pegi sendiri...maka, dengan kuasa veto dan kasih sayang yang melimpah ruah pada anak-anak, malam tadi dengan usaha bersungguh tanpa mengenal penat lelah...terpaksa meredah farmasi di Bercham Raya dan Bercham untuk mendapatkan bekalan topeng.....nasib baik batman xde topeng keselamatan tu, kalo idak tentu abih juge.


Seronok melihat keseronokan anak-anak bile nak pegi rombongan, teringat pulak zaman kecik2 dulu masa nak gi lawatn che kiah ke kl....x tido malam sebab takut tertinggal bas..hahah...tp yang x syoknye zaman waktu kecil x tahan naik bas, mabuk dan di akhiri dengan demam selama seminggu...nasib baik anak-anak x ikut...hehehehe


H1N1 ada di mana2...wabak pandemik yang terus mengganas skang ni...xtau apakah musibah yang tuhan bagi ini akan berterusan menjadi lebih buruk lagi...hanya tuhan yang tahu..ape pun, aku sentiasa mengharapkan agar seluruh kaum keluarga dan rakan-rakan taulan tidak terjejas dengan selsema babi ini....mudah-mudahan...


Sabtu, 1 Ogos 2009

Kebuntuan Melanda......


Dari malam tadi aku bertungkus lumus mengarang karangan untuk borang Guru Cemerlang..xsangka, dah tua2 ni pun kene mengarang gak..dgn gaya yang paling skema dan menarik hati...buntu gile wei...idea banyak mencurah2 tp aku xde skill nak mengayat dgn tujuan mempromosikan diri sendiri...aku bukan macam tu weh...(ye ke???? :P)
dan kini dan saat ini juga aku masih x mampu nak menghabiskan dua karangan 500 patah perkataan tu. nasib baik aku dah jdk cikgu...kalo le aku masih skolah ni, cnfirm karangan aku tinggal nyawa2 kucing je...
nasib baik smalam dpat dwnload borang dari kak ju..kalo x, jenuh jugak le nak menulis..wahaha...memang malas tahap x ingat betul la...aku dgn kak ju skang dah gile nak isi borang..ape je permohonan main isi je...kalau satu je kene pun jadik le...aku suke isi borang tp bile dah nak mengarang ni aku dah mule cuak, rasa mcam nak upah kak pisoh untuk mengarang untuk aku la pulak, dgn penuh gaya dan keanggunan...heheh....
apepun berlaku...aku x kira......aku kene siapkan gak malam ni...AKU BOLEH LAKUKAN!!!harap2 la.......