Isnin, 1 Mac 2010

Rumahku Syurgaku...........................

Pelajar : Kak Ude....kak ude asal dari mane?????
Aku : Bagan Nenek.....penah jumpe kat dalam peta tak????
Pelajar : Bagan Nenek?????ade ke name tempat tuh????
Aku : Bagan Datoh la......
Pelajar : Hahahah.... terror lak kak ude wat kelakar....

bile budak2 tanye slalu aku jawab macam tuh....kadang2 ade gak pelajar yang tak tau mane letak duduknya Bagan Datoh......
kali ni saje je aku nak letak gambo umah aku masa kecik2 dulu sampailah skang aku bawak anak2 aku balik kampung pulak.....
Rumah aku yang cantik ni letaknya kat Sg. Sumun ..(dulu2 aku malu betul nak sebut tempat nih sebb orang akan tanya 2-3 kali sambil kerut2 kening...)...tempat yang cantik...nyaman....penuh dengan pohon kelapa yang melambai2 dan jugak pokok kelapa sawit yang menjana pendapatan orang2 kampung kat situ...
Ni rumah aku lepas ditokok tambah oleh keluarga...dulu2 rumah ni lain sket....banyak jugak yang diubah dan ditambah tetapi nilai sentimentel tetap ada....
Kat halaman rumah dulu penuh dengan pokok2 koko dan kelapa...tapi skang ni semua dah kene tebang sebab dah tak produktif mengeluarkan hasil..cube bayangkan, kalo dulu tempat ni merupakan pengeluar koko terbesar kat malaysia..skang ni sebatang pokok koko pun payah aku nak jumpa....rugi betul sebab anak2 aku tak sempat nak kenal pokok koko kat umah embah deme....

kat halaman umah ni tempat kami adik beradik (10 orang tau!!!) main rounders (aku rase halaman aku luas sangat sebab xdpt nak tangkap bola...)...satu permainan glamer zaman dulu...lagi satu main jengket2...zero point...wahahaha...banyak lagi permainan...rugi betul dulu xde gambo masa main masak2....
Apepun...kenangan mengusik jiwa...kat rumah ni pun sekarang ni cume ada mak dgn bapak je (lebih manja dipanggil embah oleh cucu-cucunya....)...rindunye nak balik kampung bile nampak gambar rumah nih...
kesimpulannya...selalu2lah balik ke kampung sementara ibu dan ayah masih ada.....
tibe2 aku rindu gile2 kat mak dgn bapak!!!!

0 ulasan: